• تاریخ انتشار : 1399/01/07 - 09:22
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 295
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

گروه طب سالمندان بیمارستان ضیائیان: توصیه های تغذیه ای برای سالمندان

توصیه های تغذیه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن در سالمندان و پیشگیری از COVID-19

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی ضیائیان، گروه طب سالمندان این مرکز و سایر استادان گروه طب سالمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران برای تقویت سیستم ایمنی سالمندان و پیشگیری از بیماری COVID-۱۹ مطلبی را منتشرکرد.

سالمندان مانند سایر گروه‌های سنی در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی ازجمله عفونت‌های ویروسی سیستم تنفسی هستند.
COVID-۱۹ یک عفونت ویروسی است که این روزها تقریباً تمام کشورهای جهان را درگیر نموده است ویژگی مهم این بیماری قابلیت سرایت بالای آن می‌باشد و ازاین‌رو مهم‌ترین راه پیشگیری رعایت بهداشت فردی و شستشوی مرتب دست‌ها و عدم خروج از منزل است.با این حال تقویت سیستم ایمنی می‌تواند در ممانعت از ابتلا و کنترل شدت این بیماری مؤثر باشد. تغذیه صحیح و مناسب یکی از راه‌های مهم تقویت سیستم ایمنی می‌باشد.
توصیه‌ها:
۱. نظم در وعده‌های غذایی (شامل سه وعده غذایی اصلی و سه میان وعده)
۲. مصرف آب و مایعات کافی،  این مایعات می‌توانند به‌صورت آب، آب‌میوه طبیعی، چای یا حتی سوپ رقیق باشد.
۳.رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده از همه گروه‌های غذایی زیر:
الف: نان و غلات سبوس‌دار، برنج‌های مخلوط با سبزی‌ها یا حبوبات
ب: میوه‌ها به‌عنوان منبع خوب ویتامین‌ها، به‌خصوص مرکبات شامل پرتقال، لیموشیرین، نارنج، نارنگی و لیموترش که حاوی ویتامین C هستند.
ج: سبزی‌ها: به‌خصوص سبزی‌های رنگی مانند گوجه‌فرنگی، کدوحلوایی، هویج، فلفل‌های رنگی سبزی‌های برگ سبز که به‌واسطه وجود مواد خاص موجب تقویت ایمنی بدن می‌شود.
د: گوشت و جانشین‌های آن: شامل انواع گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و همچنین حبوبات که منبع خوب روی و ویتامین B۶ هستند و در افزایش ایمنی نقش دارند.
ه: شیر و لبنیات: بهتر است از لبنیات و ترجیحاً ماست‌های پروبیوتیک استفاده شود.
و: روغن‌های مناسب: بهتر است در مصرف چربی‌ها و روغن‌ها احتیاط شود،  چون غذاهای چرب و سرخ‌شده سیستم ایمنی را تضعیف می‌نماید. روغن‌زیتون، روغن کلزا روغن کنجد بهتر است جایگزین روغن‌های جامد شود. استفاده از آجیل‌ها و مغزهای غیر شور نیز می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک نماید، مصرف بیش‌ازحد این مواد می‌تواند موجب چاقی و افزایش وزن شود.از مصرف قندهای ساده، شیرینی‌ها، انواع نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی اجتناب شود، زیرا این مواد نیز موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود.
مکمل‌های ویتامینی: افراط در مصرف قرص‌های ویتامین صحیح نیست مگر توسط پزشک معالج تجویزشده باشد. سالمندانی که مطابق دستور پزشک به‌صورت هفتگی یا ماهانه قرص ویتامینD  مصرف می‌نمودند لازم است مصرف ویتامین خود را ادامه دهند.

گروه طب سالمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران
فروردین
۱۳۹۹

  • گروه خبری : اخبار داخلی
  • کد خبر : 152725
مهدی صدفی
تهیه کننده

مهدی صدفی