سیاست های کلی آموزش به بیمار و همراه و ارتقاء سلامت جامعه
۱. مدیریت هدفمند آموزش بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری
۲. تامین نیازهای آموزشی بیماران به منظور ارتقاء کیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی
۳. مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
۱. مدیریت هدفمند آموزش ها برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری
۱-۱ تعیین سوپروایزر آموزش سلامت و مسئول آموزش همگانی.
۱-۲ شناسایی و اولویت بندی سالانه نیازهای آموزشی بیماران و همراهان در سطح بیمارستان از طریق سیستم HIS و در کلیه بخش ها بر اساس خدمات تخصصی، احساس نیاز و سطح دانش گیرندگان خدمت ونوع مراقبتهای پرستاری.
۱-۳ تشکیل کارگروه درون بخشی و بیمارستانی هر ۳ ماه یکبار.
۱-۴ پیش بینی منابع مالی و تسهیلات آموزشی مورد نیاز بخش و پیشنهاد آن به کارگروه بیمارستانی.
۱-۵ تامین اعتبار لازم جهت تهیه رسانهها و وسایل آموزشی لازم توسط مدیران ارشد سازمان.
۱-۶ برنامهریزی و مشارکت در تهیه محتواهای آموزشی معتبر و استاندارد و متناسب با نیازسنجی انجام شده و اولویتهای خاص.
۱-۷ نظارت بر اجرای آموزش به بیماران در بخشهای بستری و سرپایی از طریق راندهای مدیریتی.
۱-۸ ارزیابی اثربخشی آموزشهای ارایه شده به بیماران هر سه ماه یک بار با استفاده از چک لیست معتبر و روشهای استاندارد.
۱-۹ ارائه گزارش نتایج سنجش اثربخشی آموزشهای ارائه شده به کارگروه بیمارستانی، کارگروه بخشهای بستری و معاونت محترم درمان.
۱-۱۰ اجرای برنامههای اصلاحی تدوین شده در کارگروه و بررسی مجدد اثر بخشی اقدامات اصلاحی انجام شده.
۱-۱۱ پایش و بازبینی مستمر برنامههای آموزش به بیمار در جهت ارتقاء کیفیت آموزش.
۱-۱۲ مشارکت در توانمندسازی آموزشی پرسنل در راستای پروتوکلهای اصول برقراری ارتباط و آموزش به بیمار با سوپروایزر آموزشی.
۱-۱۳اولویتبندی و تدوین دستورالعملهای خودمراقبتی بیماران با مشارکت متخصصین در بخشهای بالینی.
۱-۱۴برنامهریزی، تدوین و اجرای برنامههای پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه.
۱-۱۵آموزش همگانی بیماران در خصوص سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفتههای سلامت.
۱-۱۶تعیین واحد و مسئول مراقبت در منزل برای انجام فعالیتهای لازم طبق نظر معاونت محترم درمان برای اطمینان از اثربخشی آموزشها و رفع اشکالات آموزشی بعد از ترخیص و معرفی خدمات بازتوانی و توانبخشی به بیماران نیازمند.
۱-۱۷کسب اطمینان از اثربخش بودن آموزشها و رفع مشکلات خودمراقبتی و پیگیری موارد بازتوانی و توانبخشی از طریق تماس با بیماران پرخطر.
۱-۱۸پاسخگویی به سئوالات آموزشی بیماران از طریق در اختیار گذاشتن شماره تلفن واحد آموزش سلامت.
دامنه کاربرد: ریاست و مدیریت بیمارستان، مدیر پرستاری، معاونت درمان، معاونت آموزشی، سوپروایزر آموزشی(آموزش به بیمار)، مسئول بهبود کیفیت، مسئول تغذیه، مسئول روابط عمومی، مسئول مدارک پزشکی، مسئول بهداشت حرفهای و سرپرستاران بخشها و رابطین سلامت و واحد آموزش.
۲. تامین نیازهای آموزشی بیماران به منظور ارتقاء کیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی
۱-۲-تعیین رابطین فعال با شرح وظایف مشخص جهت نظارت و ارتقاء آموزش به بیمار در هر بخش.
۲-۲-اعلام نیازسنجیهای انجام شده بیماران به کارگروه هر بخش و مشارکت پرسنل و پزشکان در تهیه، تایید، بازنگری و توزیع رسانههای آموزشی تهیه شده بر اساس نیازسنجی آموزشی سالانه.
۲-۳- ارزیابی نیازهای آموزشی هر بیمار بر اساس فرم ارزیابی اولیه و ارائه آموزش بر اساس دستورالعمل خودمراقبتی.
۲-۴-ارائه حداقل موارد خودمراقبتی در بدو بستری و طول بستری به صورت چهره به چهره به بیمار /همراه و ثبت آن در گزارش پرستاری.
۲-۵-استفاده از روشها و رسانههای آموزشی مناسب برای تثبیت آموزش(روش:آموزش چهره به چهره و گروهی و ... رسانه:پمفلت، تراکت، فیلم و ...).
۲-۶-ارائه حداقل موارد آموزشی حین ترخیص توسط کادر پرستاری و ثبت آن در دو برگ و تحویل رونوشت خوانای آن به بیمار.
۲-۷-دعوت اعضاء جهت برگزاری کارگروههای درون بخشی به صورت فصلی و انجام اقدامات اصلاحی.
۲-۸-نظارت مستمر سرپرستاران بر ارائه آموزش به بیمار، اجرای دستورالعملهای خودمراقبتی، ارزیابی و توانمند سازی پرسنل.
۲-۹-مشارکت مستمر در اجرای برنامههای ارتقاء سلامت جامعه و کارکنان.
دامنه کاربرد: سرپرستاران، رابطین سلامت و کلیه کادر پرستاری.
۳. مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
۳-۱-اجرای مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش به بیمار در خصوص بیماریهای سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفتههای سلامت.
۳-۲-تدوین دستورالعمل، برنامه عملیاتی و روش اجرایی پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه در حد امکانات و منابع.
۳-۳-مشارکت در برنامههای ارتقاء سلامت بیماران/همراهان/جامعه و کارکنان در روزهای مناسبتی سلامت و مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش سلامت.
۴-۳-تامین بودجه و اعتبارات لازم از طریق مصوبات کارگروه آموزش به بیمار.
دامنه کاربرد: ریاست و مدیریت بیمارستان، مدیر پرستاری، معاونت درمان، معاونت آموزشی، سوپروایزر آموزشی(آموزش به بیمار)، مسئول بهبود کیفیت، مسئول تغذیه، مسئول روابط عمومی، مسئول مدارک پزشکی، مسئول بهداشت حرفهای و سرپرستاران بخشها و رابطین سلامت، مسئول امور رفاهی، مسئول خدمات، نگهبانی و نیروی انتظامی، کارپرداز و واحد آموزش.